We'll come back with a sixpack - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Gomarus Uganda - WaarBenJij.nu We'll come back with a sixpack - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Gomarus Uganda - WaarBenJij.nu

We'll come back with a sixpack

Blijf op de hoogte en volg Gomarus

27 Februari 2014 | Oeganda, Masaka

Dag 7:
Vanmorgen kregen we bij het onbijt weer overheerlijke zoute popcorn, brood, pindakaas en ananas,. Zoals jullie merken is er veel variatie in het ontbijt, maar gelukkig zijn we er nog niet zat van. Daarna zijn we met vol enthousiasme weer begonnen aan onze lessen! We hebben er steeds meer plezier in en komen steeds terug met een big smile op onze (bij sommige rode en bij anderen al bruine) bekkies. En als de kinderen de uitleg niet helemaal begrijpen hebben we gelukkig een leuk team van leraren, aangesterkt door Samantha en Sunday, om voor ons te vertalen en verduidelijken. Lynn en Lois hebben vandaag in plaats van anderhalf uur, tweeeneenhalf uur lesgegeven omdat de docenten en leerlingen hun lessen zo leuk vonden. De lokale docent maakte zelfs filmopnames met zijn Nokia, van achteruit het lokaal. Emy en Agnes introduceerden vandaag de rekenketting. Het was erg leuk om te zien hoe goed de leerlingen het rekenen met de rekenketting oppakten. Ook de allerjongsten in de klas, die net zijn overgegaan vanuit de BabyClass beginnen Loco steeds beter te begrijpen (Zelfs Samantha snapt het en vindt rekenen nu leuk (voor het eerst in haar leven!!)). Dorieke, Kirsten en Laura hebben uitgelegd welk type woorden allemaal voorkomen in een zin. Met losse woorden moesten de kinderen zelf zinnen maken. De kinderen vonden het erg leuk en leerzaam om te doen. Het was moeilijk om de kinderen in hun bankjes te laten zitten, omdat ze allemaal naar voren renden omdat ze mee wilden doen en helpen bij het maken van de zinnen. De creatieve les van Isabelle, Anne-Renee en Leonie ging ook erg goed. De kinderen hebben vandaag zichzelf in hun eigen omgeving getekend, waarbij ze hun eigen fantasie de vrije loop moesten laten. De docent van de klas nam de ruimte voor vrijheid en creativiteit al helemaal over in de herhaling van de uitleg; dat was erg leuk om te zien. Ook al gumde ze bij sommige kinderen nog wel wat dingen uit, als ze vond dat ze niet in de juiste verhouding getekend waren. Het was erg leuk om te zien hoe deze kinderen hun omgevind zo anders tekenen dan wij. Ze gingen er helemaal in op!

Zoals elke dag worden we in de pauze overspoeld door kinderen die onze hand willen vasthouden of even lekker willen knuffelen.

Na de lunch (aardappels, rijst, kool, ananas, watermeloen en boontjes) zijn we weer op pad gegaan en hebben we lekker gezweet. We gingen namelijk een gat graven als begin voor een watertank. We hebben gehakt en geschept tot we er bijna bij neer vielen en de brandende zon heeft voor dubbel zoveel zweet gezorgd (onbewolkt en 30 graden). De ware aard van Agnes kwam naar boven en ze bewees maar weer dat je met girlpower heel ver komt. Toen Agnes haar spieren toch ook wel begon te voelen kwam ze met de mooie uitspraak: 'we'll come back with a sixpack'.
Daarna zijn we terug gegaan naar onze villa en werden de opgelopen wondjes aan handen en voeten behandeld met een heerlijk koud badje. Terwijl we aan het herstellen waren van onze zware arbeid hebben we alvast wat bedacht voor het afscheid van morgen op de school. We kunnen niet geloven dat morgen al de laatste les is en dat we afscheid moeten nemen van al die lieve kinderen, snotjes, scheetjes, dropjes, poepies, hopjes (zoals wij ze noemen).

We hebben daarna genoten van lekkere pasta met rode saus en ananas en zijn toen tevreden teruggekeerd naar onze villa. We springen nog even snel onder de douche en worden daarna naar bed gestuurd door GerDo (Gerda en Dorien). We hebben namelijk een bedtijd gekregen (10 uur) waar we stiekem toch wel blij mee zijn, want we kunnen onze nachtrust goed gebruiken.

Lieve vrienden en familie, bedankt voor alle lieve reacties,we lezen ze elke avond met veel plezier! Tot snel!

Liefs, de mzungu's.

• 27 Februari 2014 - 20:25

Samuel Joel:

Wil je de groeten doen van mij aan Leonie de Heen.

Samuel Joel

• 27 Februari 2014 - 20:56

Lolke En Joke:

Mooie verhalen en indrukwekkend. Sterkte morgen met het afscheid van de kinderen. We leven met jullie mee!!!!!!

• 27 Februari 2014 - 21:01

Marieke Wesseling:

Hoi allemaal,
    Ik weet wel wat jullie later gaan doen :)
    DE PABO !! Superleuk vak juffie of meester zijn...
    Goeie terugreis en sterkte met afscheid nemen!!

• 27 Februari 2014 - 21:29

Ans :

Dag lieve meiden,

Wat leuk dat jullie lessen zo goed verlopen. Morgen de laatste dag met de kinderen, leer ze maar een leuk Nederlands liedje (1,2,3,4 hoedje van papier...nou ja, ik bedenk ook maar wat :) Veel plezier in ieder geval!

Groetjes van Boudewijn, Caroline en Ans

• 27 Februari 2014 - 21:30

Sijgje De Jong-Roorda:

Lieve Dorieke en reisgenoten,
    Wat houden jullie ons leuk op de hoogte!
    Vandaag vierden we hier de verjaardag van Susan die 6 jaar werd.
    En we dachten met elkaar aan jullie in Uganda.
    Zullen ze dat in Afrika ook doen? Verjaardag vieren met lekkers en cadeautjes?
    Wat zullen ze daar genieten van jullie aandacht en gezelligheid. En andersom vast ook.
    Nog een mooie en waardevolle tijd voor jullie allemaal gewenst!
    Groetjes uit Zwolle

• 27 Februari 2014 - 21:50

Roelien Smallenbroek:

Lieve allemaal,

Ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen en indrukwekkend wat jullie allemaal meemaken.
    Morgen zal best lastig zijn denk ik, jullie hebben zo leuk opgetrokken met de kinderen en leerkrachten daar, sterkte hoor.
    En geniet van de komende dagen, wij denken veel aan jullie!
    Hartelijke groet, knuffel voor Laura

• 27 Februari 2014 - 21:56

Albert En Alies:

Top! Laura, Dorieke en Kirsten.
    Mooi dat het goed ging vandaag. Wij wensen jullie allemaal nog een hele goede tijd toe.
    Geniet ervan met elkaar. Nog één dag met de kinderen en dan........ sterkte met afscheid nemen en hopen dat de kinderen veel blijven onthouden wat jullie ze geleerd hebben.
    Groetjes uit Assen, Albert en Alies, Barend, Tiemen en Jorick
    PVT sfeer is ook leuk....... :)

• 27 Februari 2014 - 22:27

Oma Smallenbroek:

Wat was dit weer een leuke impressie van jullie werkdag.
    Maar alles wat leuk is, gaat snel voorbij.
    Geniet vooral van al die leuke momenten met deze kindjes, het is een geweldige periode van je leven, die je niet snel zult vergeten.
    Een lieve Algarve groet, opa en oma

• 27 Februari 2014 - 22:35

Gerard En Jeanet:

Hallo allemaal! Zo leuk om jullie belevenissen te volgen. Sterkte morgen Met afscheid nemen

• 27 Februari 2014 - 22:43

Gerard En Jeanet:

Er ging iets mis met uploaden, de helft is weg! In ieder geval: Ik heb oma ook even jullie verslagen voor gelezen, vond ze helemaal leuk! Laura je krijgt de hartelijke groeten van haar! Nog een week te gaan, heel veel succes met alles wat jullie doen. Liefs Gerard en Jeanet

• 28 Februari 2014 - 08:27

David De Jong:

Ik merk dat een week in Uganda net zo snel gaat als een week voorjaarsvakantie, alleen maken jullie veel meer mee. Ik denk dat deze ervaring jullie allemaal je hele leven bijblijft en een andere kijk geeft op wat we de derde wereld plegen te noemen. Ik wens jullie ook in de komende dagen een prachtige tijd. Ennuh ... Gerdo??

• 28 Februari 2014 - 10:37

Grietje:

Dag meiden,

Wat gaan de dagen snel voorbij! Vandaag al weer afscheid nemen van de kinderen. Morgen na een paar drukke werkdagen heerlijk op safari. Geniet ervan!
    Groetjes voor een ieder, speciaal voor agnes XXX, Jack en Grietje.

• 28 Februari 2014 - 12:03

Inge Jongman:

Wat weer een leuk blog! Succes met het nemen van afscheid!

• 28 Februari 2014 - 13:36

Opa En Oma Vanluit.:

Lieve Dorieke en allemaal.We lezen elke avond de mooie reis verslagen van jullie.Wat beleven jullie veel.Een week is zo voorbij vind je ook niet?Liefs opa en oma.

• 28 Februari 2014 - 15:34

Geert Alias The Papa En Gea La Mama:

Wat zijn jullie goed bezig. Wat een verhalen hebben jullie straks, kunnen haast niet wachten om ze te horen. En wij willen jou handje vastpakken en knuffelen Isabelle(-: xxxxxx tot snel

• 28 Februari 2014 - 16:18

Wietske:

Hoi Emy,
    Wat een prachtige indrukwekkende verhalen! Super leuk om te lezen, het leest alsof je erbij bent! Sterkte met afscheid nemen, van alles daar..
    En dan nog een week vakantie om uit te rusten??
    Groetjes, Wietske

• 28 Februari 2014 - 17:39

Willy Van Wijnen:

Zulke mooie belevenissen.
    God zegene jullie.
    Enne Loïs: verder zijn je broeken heel gebleven?
    Lievegroet

• 28 Februari 2014 - 20:03

Henk & Nienke Van Luit:

Hoi lieve meiden,
    wat een leuke, originele lessen hebben jullie gegeven.
    Om nooit te vergeten! Dat geldt voor jullie maar vast ook voor de kinderen.
    De leraren zullen veel van jullie geleerd hebben; zulke enthousiaste juffen ontmoeten ze niet zo vaak ;-)
    Enne....de wekker op 4 uur, sterkte!
    Een hele fijne week nog met elkaar.

• 01 Maart 2014 - 18:32

Opa En Oma Roorda.:

Hallo Dorieke en de rest.

• 01 Maart 2014 - 20:52

Ger Bonno En Jannie De Haan:

Hallo Leonie, en de andere meiden.
    bedankt voor het zingen voor mijn (GB) verjaardag, 27 februari. Echt heel leuk, we waren er door verrast...
    Fijn dat alles zo goed gaat en lekker verloopt. En wat mooi dat ook de kinderen genieten van alles wat jullie met ze doen. Nog even een paar dagen genieten van alles om je heen. Sterkte en tot donderdag.
    liefs Ger Bonno en Jannie.

• 01 Maart 2014 - 21:31

Opa En Oma Roorda:

Hallo Dorieke en de rest,
    Er is even iets misgegaan. Het mailtje van nu (1-3-2014) is
    per ongelukopgenomen onder
    het reisverslag nr 1. Dus graag even terugbladeren.
    Nogmaals hartelijk gegroet, Opa en Oma Roorda.

• 01 Maart 2014 - 22:47

Janny Nijhof:

Wat een prachtige verhalen zeg! Als jullie niet weten of de PABO echt wat is (>>>) kun je altijd nog de journalistiek in gaan. Prachtig! Succes en sterkte met afscheidnemen.....! Zwaar!!!

• 01 Maart 2014 - 22:52

Stieneke:

Hallo Mzungu's,
    Vast al wel lekker verkleurd allemaal! Wat een leuke lessen hebben jullie gegeven!
    Veel plezier nog samen en geniet van de komende dagen!
    Groetjes, Jan en Stieneke de Jong

• 02 Maart 2014 - 15:57

Marianne Renes:

He toppers,

Wat een leuke verhalen zeg, geweldig dat de kinderen zo leuk meededen! Jullie zijn vast al lekker bruin geworden :) Heel veel plezier en succes nog deze week, ik zal aan jullie denken!

Liefs Mar

PS ik moest heel hard lachen om die uitspraak van je Agnes, hahaha.

• 03 Maart 2014 - 13:19

Good Man From Africa (Pedro):

Very very impressive stories! But don't forget to bring my stuff!
    VIVA AFRICA!

• 04 Maart 2014 - 16:54

Geert En Gea:

Ik ben wel weer blij dat onze poepies weer thuis komen. Want ik mis mijn scheetje wel(-: Wat zullen jullie straks een verhalen hebben, en een ervaring bij je dragen waar jullie de rest van je leven vreugde van zult hebben. Uiteindelijk word je door met elkaar te geven en de zo andere omstandigheden te ervaren een beter mens. Besluit om dit op te slaan op je harde schijf in je hooft, en als het een keer tegen zit, besef dan hoe vreugde in de kleine dingen kan zitten. Meiden, Isabelle wij zijn trost op jullie! xxx